Szoclámpás

Színes szagos társadalom..

Hirdetés

Szoclámpás

Multimédiás eszközökkel társadalmi és szociális szakmai kérdésekről!

„Mi az őrület? Honnan tudjam, nem vagyok orvos!”

2015.10.14. - Szoclámpás Szólj hozzá!

boros_fokus_orulet_brainstorming.JPG„Félelemtől megőrül az ember, erre nem tudok mit válaszolni, súlyosan pszichés állapot, agytrombózis.” (Őrület, érintettek)

 

„Buli, bolond, konfetti, irodalom óra, káosz, mai fiatalok, Én, iskola, karácsony, család, üvöltés, focimeccs, stressz.” (őrület, középiskolások)

 

„Pszichiáter, öngyilkosság, idegbetegség, összezavarodottság, elvont, skizofrénia, depresszió, beteg, veszélyes, zavart, belső labilitás, segítségnyújtás, roham, gyógyszerek, szenvedélybetegség, idegösszeroppanás, kiszámíthatatlanság.” (pszichiátriai betegség, középiskolások)

 

„Skizofrén az vagyok, mindenki itt az, én korlátozó gondnokság alatt vagyok, jól kezelik betegségemet jól eltalálták gyógyszereket, szorongás, pánikbetegség, hangulatingadozás, agykárosodás, tartós lehangoltság, sok jó nem, elfelejtek mindent, depresszió, gyógyszerek mellékhatása, rákényszerítés, nem szedi a gyógyszert valaki, kimerültség, enyhíteni lehet, kigyógyulni nem, sűrűn bent feküdtem, kapok injekciót.” (pszichiátriai betegség, érintettek)

 

Az őrület, a pszichiátriai betegség látszólag egymás szinonimái. De nagyon mást jelenthetnek. A köznyelvben, szakmai diskurzusokban és az érintettek számára.

 

„Ha nem tudom kifizetni a számlát, nem tudom, mindenkinél más, ki milyen problémát él meg úgy.” (őrület; lakossági interjú)

 

 „Nem tudom, sokrétű, ön meg közveszélyes valaki, vagy magát emészti, megmarad gyermeki szinten, tombol.”  (pszichiátriai betegség, lakossági interjú)

 

„A pszichiátriai beteget én úgy tekintem, mint egy olyan beteget, mint egy belgyógyászati beteg. Nyilván a sebész ahhoz ért, én meg úgymond a lélek sebészetéhez értek.” (pszichiátriai betegség, egészségügyi dolgozó)

 

„Nem tudom, nem tudok válaszolni. Én normális vagyok, csak menni akarok.” (Pszichiátriai betegség, érintett)

 

„Szerelmes voltam belé élettársamba, nem bántottam senkit, nem akartam elfelejteni.” (Pszichiátriai betegség, érintett)

 

„Bárkiből lehet pszichiátriai beteg. Van az a mondás, hogy mindenkinek van egy órája a börtönben. Én ehhez hozzátenném a pszichiátrián is, mert tényleg nem lehet tudni, hogy ki mikor kerül be.” (pszichiátriai betegség, szociális dolgozó)

 

„Minden hülye valamiben jó is és minden zseni valamiben rossz is. Van, akit nem kezelnek és mégis hülye.” (őrület, lakosság)

 

„Sok minden függ attól, mennyire érzékeny az ember. Leginkább a bolondság az érzékenységi szinttel függ össze. Valaki sokkal érzékenyebb az átlagnál, bizonyos dolgokra, mint mások, s ezt „nem normálisnak” titulálják.” (pszichiátriai betegség, lakosság)

 

„Hát alapvetően van olyan, aki születésétől fogva küzd ezzel a problémával, valaki meg ugye hányattatott életsorsa után. Tehát hogy mivelhogy adott esetben mi már pszichiátriai betegnek gondoljuk, meg mondanánk ugye, miközben ő nem így éli meg.” (pszichiátriai betegség, szociális dolgozó)

 

„Lelki dolgok, én is jártam pszichológushoz, lelki dolog, amit magától az ember nem tud feldolgozni, halmozódik, ami kitör emberből.” (pszichiátriai betegség, lakossági interjú, érintett)

 

„Hát, én szerintem már végül is egy szorongás is pszichiátriai betegség. Meg egy depresszió, egy enyhe depresszió is pszichiátriai betegség. Hát, aztán ez lehet a másik oldalon egy egész komoly skizofrénia, vagy egy valami paranoid kórkép.” (pszichiátriai betegség, egészségügyi dolgozó)

 

„Nem gondolják őket betegnek, hülye lelkiállapot, mindenki oldja meg problémáját, én is így gondoltam, amíg nem kerültem ilyen helyzetbe.” (pszichiátriai betegség, lakossági interjú, érintett)

 

„Mi az őrület? Honnan tudjam, nem vagyok orvos!” (pszichiátriai betegség, lakosság)

 

„Nyilván ma a leggyakoribb diagnosztika az ilyen pszichológiai tesztekkel történik, amik szintén objektívan tükrözik a funkciót, az agynak a működését. És ha az nyilván eltér attól a normakontrolltól, amely a társadalmat jellemzi, akkor már nagy valószínűleg beteges magatartás vagy beteges szorongás véleményezhető.” (pszichiátriai betegség, egészségügyi dolgozó)

 

„Rokkantnyugdíj, idegileg magamra maradtam, sok munka, ideges voltam állandóan darált az agyam.” (pszichiátriai betegség, érintett)

 

„Nyilvánvalóan vannak ennek fizikális orvosi dolgai. A másik része meg inkább ilyen szociológiai, szocializációs kérdés, mert lehet, hogy ami ma mondjuk ilyen átlagból kilógónak tűnik az néhány évtized múlva nem az, hogy átlagos, hanem avitt is lesz. Tehát ez koronként váltogatja magát.” (pszichiátriai betegség, lakosság)

 

„Nekem mindig az jut eszembe, amikor a kórházba becsuktak ilyen hálós ágyba. Úgyhogy ott ilyen vaságy volt, és ilyen műanyag zsinórból volt a háló rajta. És éjjelre bezártak oda. Hát, ekkora lakattal bezártak, úgyhogy este gyógyszerosztás nyolc órakor, és reggel ötig ki se engedték az embert." (pszichiátriai betegség, érintett)

 

„Skizofrén voltam. Valami félelemérzés volt bennem mindig. Azt helyre jöttem, meggyógyultam. Most már annyira nem hallom a zajt. Zajos este lefekszünk, olyan zajt éreztem. Minden össze volt zavarodva bennem. 9 injekciót kaptam.” (pszichiátriai betegség, érintettek)

 

Anna szerint az őrület: Nem tudom, s egyre jobban elbizonytalanodok benne, ahogy egyre közelebb megyek. Sokféle, sok minden, nem tudom szavakkal el lehet-e mondani. A szakmai válaszom az, hogy az őrület társadalmi tény. Különböző korokban különböző értelmek kapcsolódtak hozzá. Ma dominánsan betegségnek tartják vagy devianciának.

 

Zsuzsi szerint az őrület: Én nem annyira szeretem a pszichiátriai betegség kifejezést, van egy értéktartalom benne, ha betegségnek címkézzük, akkor lezáródik a beszélgetés más értelmezések elől. Nem kedvelem ezt a kifejezést. Lehet, hogy a fogyatékosság felől közelíteném ezt meg. Az alap egy valós vagy vélt károsodás, ez fontos, ha ez az ember belekerül egy társadalmi közegbe, akkor mindenféle hatások, ellenhatások történnek ez vagy akadályozza a társadalmi életében, részvételében vagy nem.

 

Kép címe: Középiskolai fókuszcsoport Készítette: Kondor Zsuzsa

Címkék: őrületkutatás

A bejegyzés trackback címe:

https://szoclampas.blog.hu/api/trackback/id/tr607968806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása